Era ora unu. Tocmai sunase clopoţelul, care
arăta sfârşitul orelor. Elevii şi-au împachetat ghiozdanele şi doreau să meargă
acasă. Atunci, profesorul spuse:
- Ionel, te rog să rămâi, trebuie să vorbesc
cu tine!
Puţin curioşi, băieţii s-au uitat la Ionel.
De ce trebuia să rămână? Ce era de discutat? Tocmai Ionel, care era cel mai bun
în clasă, ca şi când el ar fi tăiat capul cuiva?
Dar eu mă puteam gândi de ce trebuia să
rămân. Cu o zi înainte îl minţisem pe profesorul meu. Nu a fost prima dată când
nu am rămas la adevăr, dar de data aceasta l-am minţit cu intenţie. Cum s-a
ajuns aici, vreau să vă relatez:
Ştiam că eram cel mai bun din clasă şi
doream să rămân cel mai bun. Numai la matematică întâmpinam din când în când
greutăţi. Se anunţase iarăşi o lucrare de control, de care mă temeam puţin.
Înainte cu o zi ca să scriem lucrarea, am repetat cu toţii încă o dată temeinic
fiecare grupă de exerciţii şi am exersat diferite operaţii de calcul
complicate. Atunci am observat că profesorul nu a ales exerciţiile pentru
lucrarea de control dintr-o anumită carte, ca de obicei, ci a întocmit el exerciţiile
şi a notat rezultatele pe un bileţel galben.
„Trebuie să am acest bileţel!“ mi-a trecut imediat
prin cap. M-am tot uitat la bileţelul galben. La finalul orei de matematică,
profesorul l-a aşezat în cartea lui de matematică şi l-a închis în sertarul
catedrei. Cheia a lăsat-o acolo.
În următoarea pauză m-am strecurat în clasă,
m-am convins că nu mă observă nimeni, am deschis sertarul catedrei, am căutat
bileţelul galben cu exerciţiile pentru lucrarea de control şi am început să le
copiez. Cartea am închis-o cu grijă imediat în sertar. Eram aproape gata cu
scrisul, când pauza s-a terminat şi s-a deschis uşa. Colegii mei au intrat, dar
nu au luat seama la mine, pentru că adesea aveam de rezolvat pentru profesorul
nostru în timpul pauzelor mici activităţi. Dar n-am îndrăznit să mai merg la
catedră. Am închis caietul de matematică şi am dat drumul pe ascuns bileţelului
galben în buzunar. Cursurile au început iarăşi.
Spre sfârşitul cursurilor am devenit foarte
neliniştit. Dacă nu mai găseam o ocazie să pun la loc bileţelul galben?! La
finalul ultimei ore de cursuri totuşi m-am scăpat de bileţel. Am fost iarăşi
singur în clasă. Toţi ceilalţi băieţi plecaseră, iar profesorul fusese chemat
pentru câteva momente la cancelarie. Dar nici acum n-am îndrăznit să merg la
catedră, ci am aruncat bileţelul galben în coşul de hârtii. Apoi am plecat
acasă.
În dimineaţa următoare, imediat în prima oră
de cursuri, am scris lucrarea la matematică. Mi-am lăsat timp. Ştiam
rezultatele corecte, dar n-am vrut să fiu primul gata, altfel m-aş fi dat
singur de gol. – Totul a mers bine.
Dar acum trebuia să rămân. Dispariţia
bileţelului cu rezultate trebuie să fi ieşit la iveală! Oare să bănuiască ceva
profesorul?
- Ionel, m-a întrebat el, poţi să-mi spui
cum a ajuns foaia cu exerciţiile pentru lucrare, acest bilet galben, aici, în
coşul de hârtii? Eu ştiu că l-am pus ieri dimineaţă în cartea mea de
matematică. Dar ieri după-masă acasă nu l-am avut. Am căutat în toată mapa mea,
dar nu l-am putut găsi. Atunci am venit la şcoală şi am căutat în sertarul
catedrei. Şi în sfârşit - gândeşte-te! - am găsit biletul acolo în coşul de
hârtii!
Profesorul se uita întrebător la mine. Am
simţit clar că nu avea nici cea mai mică bănuială că eu aş fi fost. Probabil,
nici nu putea să creadă că eu aş putea avea ceva de-a face cu toată această
situaţie. Şi de aceea nu mi-a venit greu să-l asigur că nu pot spune nimic, nu
aş vrea să bănuiesc pe nimeni neîntemeiat. Profesorul aprobă prietenos, iar eu
mi-am luat rămas-bun de la el.
În ziua următoare am primit lucrările
înapoi. Numai câţiva băieţi au luat zece. Eu eram printre ei. Am fost lăudaţi
deosebit în faţa clasei.
Dar apoi zilele după acest eveniment - nu le
voi uita aşa de uşor. Ce era cu mine? Nu a mers totul bine? Nu eram în
continuare cel mai bun din clasă?
Da, ce s-a întâmplat cu mine? Indiferent pe
ce puneam mâna, ce făceam, la şcoală sau acasă, nimic nu îmi făcea bucurie.
Mama îmi spuse de câteva ori că m-am schimbat aşa de mult şi m-a întrebat dacă
eram bolnav, dacă aveam ceva care mă apăsa? Oare bănuia mama ce mă chinuia? Nu
mă mai puteam nici ruga.
Adesea mă gândeam la lucrarea la matematică
şi la bileţelul galben. Tot mereu mă străduiam să uit aceasta. În sfârşit,
totul a mers bine, şi de ce să încep acum iarăşi?
Totul a mers bine. Dar - a fost totul
într-adevăr bine? Am tăcut mai multe săptămâni. Dar apoi nu am mai putut. Am
vorbit cu părinţii mei. Tata a devenit palid, iar mama a început să plângă. Am
relatat toată întâmplarea şi nu am înfrumuseţat nimic. Tata a citit atunci
câteva versete din Psalmii 51 şi 32. Eu am recunoscut că nu voi putea găsi
linişte până nu voi vorbi şi cu profesorul meu. Tata nu a mai spus multe, dar
s-a rugat împreună cu mine.
În ziua următoare am vorbit cu profesorul
meu. El s-a uitat lung la mine. Dezamăgirea lui faţă de mine a fost mare. La
început nu a spus niciun cuvânt. Ce clipe! Şi totuşi m-a iertat.
Seara, după acea discuţie cu profesorul meu,
m-am putut iarăşi ruga şi recunoaşte în faţa lui Dumnezeu vina mea,
înşelăciunea şi minciuna mea, şi El m-a iertat. De atunci m-am putut iarăşi
bucura.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu